Konsekvens av straff og aversive metoder

Hvorfor er straff en dårlig metode?

Jo, fordi straff og bruk av aversive metode kan få langvarige konsekvenser for hundens psyke og ikke minst forholdet mellom deg og hunden.

Generelt viser studiene i vi henviser til at bruken av straffbaserte metoder er korrelert med tegn på redusert velferd hos hunder. Spesielt ser man en sammenheng mellom disse metodene, stress og atferdsproblemer, slik som frykt og aggresjon. Belønningsbaserte metoder er forbundet med færre atferdsproblemer, så man vet at poisitiv, frykfri og belønnigsbasert trening totalt sett gir bedre hunder.

Videre er det ingen av studiene som støtter ideen om at straffbaserte treningsmetoder gjør hunden mer lydig enn belønningsbaserte. Faktisk var det studier som viste det motsatte.

Det er så mange grunner til å unngå slike negative metoder, at vi skal gå igjennom dem systematisk for deg. Selvsagt, med henvisning til kilder.

Hunder gjør det som lønner seg

Som en generell regel, basert på psykologi og det vi vet om læringsteori, kan vi si følgende:

Hunder, så vel som mennesker, vil utføre handlinger som fører til en eller annen form for belønning. Dette uløser en såkalt selvforsterkende effekt.

En slik effekt kan eksistere i to former:


  1. En såkalt Intrinsic Reward som på norsk best oversettes til en innebygd forsterker. Altså en mental forsterkning i oss selv, eller hunden, uten nødvendigvis være forårsaket av sosiale kodekser eller noe materielt. Et ekspempel vil f.eks være en god følelse vi får av å gjøre noe, indre motivasjon eller bare en litt udefinerbar "drive" eller "godfølelse". Det er rett og slett en belønning vi får fordi noe grunnleggende føles bra.


  1. Som nummer to har vi en såkalt Extrinsic Reward. Dette er det de fleste forbinder med en belønning. Altså en ytre belønning som er håndgripelig og synlig. Gjerne gitt til et individ eller en ansatt for å oppnå noe. Slike belønninger har en fysisk verdi, i form av lønn, penger, godbiter, ros eller anerkjennelse.

Siden en innebygd forsterkning i hunder er nærmest umulig for oss mennesker å gjenkjenne, siden vi ikke kan vite hva hunden hele tiden tenker på, så er det en fysisk belønning vi operer med i hundetrening. Men likevel, så skal det ikke glemmes at hunder kan selvforsterke, skjønner overraskende godt sosiale kodekser (inkudert kroppsprål), har indre motivasjon og instinkter. Så den "innebygde forsterkeren" eksisterer så absolutt hos hunder også.


Hunder unngår det som ikke lønner seg

Siden vi vet at både hunder og mennesker gjør det som lønner seg, og gjerne jobber mot å "perfeksjonere" og gjenta lønnsom atferd - så vet vi også at vi vil gjøre det samme i motsatt sammenheng. Atså, vi vil la være å gjøre og unngå å gjøre det som ikke lønner seg (eller som i værste fall straffer seg).

Passiv og aktiv læring (betningning)

Klassisk betining er en passiv læringsprosess, en kobling mellom to stimuli. En hund trenger altså ikke gjøre noe som helst, da det dreier seg mest om følelser.

Operant betningning derimot, er læring der dyret lærer av konsekvensen av sin egen atferd. De handler altså om å tilegne seg ferdigheter.

… men begge skjer samtidig

Men, fordi begge disse typene betinging skjer hele tidne, ikke bare når vi ønsker det eller framprovoserer det, så vil begge disse prosessen spille inn på samme tid.

Eksempel:

Om du skal lære hunden å ligge i ro på kafé ved hjelp av godbit (operant betinging), så vil hunden også helt naturlig forbinde kafébesøk med gobiter over tid (klassisk betinging)


Så hva er sammenhengen?

Sammenhengen er som følger:

Hva som er lønnsomt og ikke lønnsomt læres via forholdet mellom atferd og konsekvens.

Altså, som beskrevet ovenfor - operant betinging.


Operant betinging

Sammenhengen mellom atferd og konsekvens. Illustrert på en litt enklere måte, i figuren ved siden av her.

Straff

Straff eksisterer altså i to ulike former, om man ser på illustrasjonen ovenfor.

Negativ straff

Straff i form av at man fjerner noe, vanligvis noe hunden setter pris på - for å få slutt på en atferd. Derav brukes tegnet (-), som å ta vekk noe eller trekke fra.

Positiv staff

Dette er straff i form av at vi tilfører hunden noe, et ubehag/aversiv - for å få slutt på en atferd.
Derav brukes tegnet (+), å tilføre noe.

Eksempler på dette er streng bruk av "nei", rykking i båndet, legge hunden på rygg eller ta hunden i nakkeskinnet.

Per definisjon, kan vi derfor si at å bruke et strengt "nei" faktisk er straff. Det er i grunn ikke noe poeng i å diskutere, fordi man som oftest gjør dette i et forsøk på få slutt på en atferd.


Straff - er det hensikten eller effekten som avgjør?

Det er det et enkelt svar på!

Det er effekten av våre handlinger, som avgjør om noe er en straff - ikke vår hypotetiske hensikt.

Altså, om man bruker straff i trening, og atferden man forsøker å stoppe ved hjelp av straff ikke reduseres. Da har du faktisk ikke lykkes med denne formen for "læring". Og enda viktigere, atferden skal ikke reduseres bare i det øyeblikket, men suksessivt over tid.

Dette er det veldig viktig å forstå, for hvis man forsøker noe for å endre atferd men ikke lykkes - så gjør man noe feil. Da må man revurdere, justere og endre treningen. Dette gjelder i alle sammenhenger hvor man trener eller vil endre atferd.

Husk at det alltid dreier seg om hvordan konsekvensen påvirker atferden i fremtiden, uansett hvordan den virker her og nå. Det er en forutsetning for at det kan kalles læring.

Hvis man sier et hardt «nei» når hunden tigger eller hopper på noen, og hunden går og legger seg i kurven sin, men fortsetter med atferden senere, har man bare avbrutt atferden. Hunden har ikke lært å ikke tigge ved middagsbordet.


Det ser jo ut som straff kan fungere, gjør det ikke?

Jo, det stemmer. Straff fungerer. Faktisk kan det fungere veldig bra, men som med hundetrening; så får også vår bruk av staff ( vår atferd) nemlig kosekvenser.

Selv om straff fungerer, så er det en utrolig dårlig strategi!

Den største utfordingen med bruk av staff, er at straffen må være sterk nok når vi skal begrense en atferd hvor motivasjonen for akkurat den atferden er sterk. Det samme gjelder forøvrig i omvendt betydning, hvor en forsterker er nødt til å være sterk nok for å endre en sterkt motivert atferd!

Jo sterkere motivasjon hunden har for en atferd, jo sterkere må straff/belønning være.

Heldigvis (om vi kan si det slik), så er de fleste av oss humane nok til å ikke bruke så sterk straff på hundene våre, og heldigvis er en del av del verktøy og mye av slik metode forbudt i Norge!

Selv om man vet at straff kan fungere, så er det faktisk INGEN studier eller forskning som sier at aversive metoder er mer effektive enn positiv, fryktfri og belønningsbasert trening!

Så hvorfor bruke straff i det hele tatt?

KILDER OG LITTERATUR KAN DU FINNE NEDERST I DENNE ARTIKKELEN OG PÅ VÅR SIDE MED EN OMFATTENDE SAMLING AV LITTERATUR.

Timing og inkorrekt assosiasjon
- en klar utfordring med straff

En annen utfording med straff, og spesielt om man tar i bruk sterk straff, er at timing er essensielt. Og timingen vil avgjøre om staff blir brukt "riktig", i den forstand man kan si det er riktig i det hele tatt, og om det bare er uhumant. Er det noe vi vet om hundetrening, så er det at timing er noe mange hundeeiere sliter med.

Straffen må komme på akkurat rett tidpunkt, akkurat i det atferden startes, for å fungere. Om ikke, så vil ikke hunden greie å koble sammenhenge mellom handling/atferd og konsekvens - og man har mislyktes, skapt stress, redsel og frustrasjon i hunden. Enda verre, straffen må kanskje gjentas for at denne "koblingen" skal "lykkes".

Videre må straffen opphøre på akkurat riktig tidpunkt, når hunden gjør det vi ønsker at den skal gjøre. Ellers ender vi opp med å straffe hunden for å gjøre noe rett.

Altså, for at straff skal fungere må den komme til eksakt rett tidspunkt, opphøre på akkurat riktig tidpunkt og ikke starte/slutt for tidlig/for sent.

Et prakteksempel på elendig timing av straff og fullstendig mislykket læring:

Når man rykker i hundens bånd hele tiden på tur - fordi hunden "ikke går pent". Man har da satt hunden i en umulig posisjon, for den kan naturligvis ikke forstå hva den gjør feil når rykket kommer halveis inn i lufteturen og på urimelige tidspunkt.

Bommer man på noe av det overnevnte, så påfører jo man helt unødvendig straff - og det tror vi de fleste kan være enige i at er veldig lite humant og på kanten til sadistisk.


Konsekvenser for hunden ved bruk av straff (konsekvens som resultat av våre handlinger)

Om man fortsatt er i tvil vedrørende bruk av metoder, så går vi her igjennom alle de faktiske og mulige konsekvensene og bivirkninger ved bruk av straff/aversive metoder.

Det er selvfølgelig relevant å understreke at konsekvensene av feil bruk av straff er verre enn om man bruker straff av "mer moderat" karakter. Og noen vil kanskje argumentere for at straff brukt riktig, vil virke, og det er forsåvidt sant. Men argumentet om at man "ikke trår til for hardt", blir for tynt.

Selv om mange som bruker straffbaserte metoder kanskje ikke blir så fysiske som de værste tilfellene, så er tilført straff per definisjon en fysisk eller psykisk påkjenning for hunden, det er et faktum. Konsekvensen av slike metoder vil kanskje være mindre om man bruker straff effektivt, og i mindre ekstrem grad, men konsekvenser får det i større eller mindre grad uansett.

Vi forklarer konsekvensen av ALL bruk av straff nedenfor:

Mindre effektiv læring.

Vi lærer ikke hunden hva den skal gjøre, men gir den en negativ konsekvens hver gang den gjøre noe den ikke skal gjøre

Et ekspemel er hvordan enkelte kjefter på hunden for å hoppe opp i sofaen en dag - gjerne med suksess. Neste dag får den ligge i sofaen, senga eller i en stol. Hvordan skal hunden vite når den får lov til hva og hvor?

Eller når man staffer en valp for å tisse inne. Du klarer kanskje å straffe den slik at den ikke tisser i gangen en gang til, men hvordan skal den vite at den ikke kan tisse i sofaen, på teppet eller i stua?

Hva med å heller lære, belønne og forsterke at valpen tisser ute? Det er langt mer effektivt.

Dårligere prestasjon som følge av straff ble også observert i en studie fra 2008 som involverte 33 militære hundeekvipasjer i Belgia. Her viste det seg at hundene som fikk den kraftigste straffen av føreren sin, var distrahert og viste dårlig ytelse sammenlignet med hunder som ble påført mindre ubehag.

Vitenskapen viser forøvrig et tydelig konsesus om at god trening ikke innebærer straff, frykt, vold eller andre negative konsekvenser for hunden. Forskningen viser videre også at om man eksempelvis skal trene en hund til å virkelig generalisere en øvelse, så er det belønningsbasert metodikk som gir best resultater over tid. God hundetrening, gjort riktig, vil alltid gi best og raskest resultat.


Straffer vi noe, så straffer vi ofte mer

Når man bruker straff, så straffer man veldig ofte mer enn bare den faktiske atferden

Om man for eksempel straffer en hund for å ikke komme på innkalling eller for å ikke fokusere i lydighet, så er det ikke bare den tiltenkte atferden man straffer.

Vitenskapen og det vi vet om hunders sosiale kunnskap, samt deres situasjonsforstålse blir påvirket av straff.

Altså, i scenarioene over, så forsøker man å straffe en tiltenkt atferd men man ender opp med å gi hunden negative assososiasjoner til hele sitasjonsbildet. Det betyr at hundens assosiasjon til lydighetbanen, eller å løpe løst, blir forbundet med noe negativt.

Om straffen komme fra eier, så vil kanskje hunden forbinde å være i nærheten av deg i innkallingsituasjoner eller på lydighetbanen - med noe negativt!

Dette er sammenheng mellom situasjonen i et større bilde, og konsekvens. Altå, en svært destruktiv og kanskje utilsiktet grøt av både operant betinging, klassisk betinging og straff...

Som vi har dekket ganske godt lengre oppe, hunder unngår atferd og situasjoner som IKKE lønner seg.


Straff fører til stress

Har man opplevd staff, så vet man at det er stressende og ubehagelig

Om hunden ikke er usikker på når straff intreffer (som sannsynligvis er tilfellet), og spesielt om den ikke vet hvilken atferd den blir straffet for. Så vil dette ha negativ konsekvens for forhold mellom eier og hund, evnen til å lære og stressnivået i hunden. Jo mer straff - jo mer stress, det er nå ettertrykkelig vitenskapelig bevist.

I en fransk observasjonsstudie fra 2014 studerte forskerne kurssamlinger på to hundeskoler. På en skole benyttet de seg av belønningsbaserte teknikker, mens ved den andre skolen brukte de straffbaserte metoder. Forskerne observerte hundens atferd mens eieren sa «sitt» til sine hunder. Flere hunder viste stressrelatert atferd og lave kroppsstillinger i gruppen som brukte straffbaserte metoder sammenlignet med de som brukte belønningsbaserte metoder. I tillegg var det færre hunder som så på sine eiere i den første gruppen, sammenlignet med hundene i den andre gruppen, noe som kan tyde på at det var bedre samarbeid mellom hund og eier når belønningsbaserte metoder ble brukt.

Frykt, aggresjon,
overslag og atferd

Dette er logisk. Staff gjør hunden redd. Straff er per definisjon en trussel

Jo sterkere straff, jo reddere blir hunden. Det er jo en veldig logisk og helt forståelige sammenheng, for folk flest. Vi vet også at frykt, opplevelser og stress er hovedårsaken til minst 90% av alle atferdsutfordringer med hund. Så hvorfor sette seg i en situasjon hvor hunden kan opparbeide frykt til eier - og som en bivirkning av det opparbeide aggresjon, utagering eller overslag?!

Sammenhengen mellom straff og utvikling av aggresjon er påvist ufattelig mange ganger, så det burde egentlig ikke være et tema lengre. Agressjonen vil også bare bli større, jo strengere straffen er.

Vi vet at både mennsker og dyr er programmert i "fight, flight eller freeze", avhengig av situasjon. Og presser man noen hardt nok opp i et hjørne, så vil de enten fullstendig fryse eller i de fleste tilfeller til slutt reagere med "fight" - siden "flight" i dette tilfellet ikke er et alternativ. Det er en naturlig overlevelsesmekanisme, og uten den hadde hverken hunder eller mennesker eksistert i dag.

I forlengelsen av dette, er det et stort konsesus om at smerte og agressiv utagering henger sammen. Også som en impulshandling, og gradvis som en overlevelsesmekanisme hos skadde dyr.

En britisk spørreundersøkelse fra 2004, der 326 hundeeiere svarte på hvor lydig hunden var og forekomsten av atferdsproblemer, viste at straffbaserte treningsmetoder hadde sammenheng med forekomsten av atferdsproblemer. Dessuten: De lydligste hundene var de som hadde blitt opplært med belønningsbasert trening, etterfulgt av de som hadde opplevd en kombinasjon av belønnings- og straffebaserte metoder, og til slutt kom de som ble opplært kun gjennom straffbaserte metoder.

En amerikansk studie fra 2009, som involverte 140 hunder som var på konsultasjoner på et dyrehospital for å få hjelp til forskjellige atferdsproblemer. Eierne av hundene oppga hvilke teknikker de hadde brukt for å hanskes med problemene, og om hunden reagerte aggressivt. Her viste resultatene en klar sammenheng mellom bruk av straffbaserte metoder og aggresjon: Av de som sa hardt «nei» til hunden (122 eiere), opplevde 15 prosent at hunden svarte med aggresjon. Av de som hadde brukt en spruteflaske (51 eiere) som virkemiddel, oppga 20 prosent at hunden ble aggressiv. Av de som hadde grepet hundens nakkeskinn (27 eiere), rapporterte 26 prosent om aggresjon. Av eierne som hadde brukt en såkalt alfaroll for å «sette på plass hunden» (36 eiere), opplevde 31 prosent at hunden reagerte aggressivt. Av de som hadde sparket/slått hunden (28 eiere), erfarte 43 prosent aggresjon som respons. Til sammenligning var det 0–6 prosent av de som benytte seg av belønningsbaserte metoder som opplevde at hunden svarte aggressivt på behandlingen.


Lært hjelpesløs

DENNE ER SKIKKELIG FÆL

Redsel og manglende kontroll på konsekvens av atferd og omgivelser fører til stress og hjelpesløshet

Definisjonen på lært hjelpeløshet er : "innlært passivitet etter ukontrollerbart stress".

Dersom hunden har opplevd å bli satt i en meget stressende situasjon som den verken kan flykte fra eller komme seg ut av på noe vis, vil den senere kunne reagere med lært hjelpeløshet på stress-situasjoner. Den slutter å forsøke, eller å ta initiativ.

Innen hundetrening har dette dessverre vært utbredt, som noe nettopp noen ønsker å oppnå. Man ønsker en passiv hund, som ikke tar initiativ, bare er rolig og gir opp.

Vi kommer ikke unna Seligmanns kjente (og kjipe) eksperiment fra 1960-tallet. Studier som dette viste at passive atferd hos hundene i forsøket skyldtes at hundene på forhånd hadde fått et ”tilstrekkelig antall strømsjokk de ikke kunne gjøre noe for å unngå eller unnslippe” (Peterson et al., 1993, s. 20).

Strømsjokkenes lengde var uviktig. Det var heller det at hundene ikke hadde kontroll over sine omgivelser som førte til at de forholdt seg helt passive (Peterson et al., 1993).

Det er ikke noe problem å ta med seg kunnskapen fra disse laboratorieundersøkelsene ut i den virkelige verden og trekke paralleller til mennesker. ”De kognitive, motivasjonelle og emosjonelle konsekvensene av ukontrollerbarhet er ganske lik for dyr og mennesker” (Peterson et al., 1993, s. 294).

Det vil si at både dyr og mennesker er avhengige av å ha kontroll over sine omgivelser til en viss grad. Dersom det ikke finnes noen sammenheng mellom vår atferd og omgivelsene våre kan det gå utover helsen vår. Sammenhengen mellom ukontrollerbarhet og sykdom er klar (Peterson et al., 1993).

For å kunne si at en hund eller menneske er lært hjelpeløs må vi altså ikke bare se på hvor passive de er, men om passiviteten skyldes mangel på mulighet til å kontrollere sine omgivelser.

Et eksempel kan være en hund som er redd for hunder og derfor gjør utfall og bjeffer mot dem. Noen vil da tvinge hunden til å befinne seg i nærheten av mange andre hunder, så lenge at hunden stenger av og blir helt passiv. De ser det som en suksess at hunden er rolig, mens det som egentlig skjer på innsiden av hunden er noe veldig negativt. Hunden har lært at den ikke kan mestre situasjonen uansett hva den prøver, og klapper sammen mentalt.

Lært hjelpeløshet kan blant annet føre til økt aggresjon og angst, nedsatt hjerneaktivitet, færre sosiale interaksjoner, magesår, overdrevne fryktresponser, dårligere minne og innlæringsevne og dårligere kognitive funksjoner.

Den nevnte metoden kalles «flooding». Flooding er når man overøser et individ med noe det er redd for, for at individet skal kunne tilpasse seg. Det kan ha effekt, MEN når det brukes på mennesker har de alltid et valg. De kan samtykke eller nekte og avslutte. Det valget har ikke hundene. Der dreier det seg kun om tvang.

Dette er det motsatte av desensitisering og motbetinging. Man jobber da hele tiden på et nivå der hunden ikke viser tegn til usikkerhet eller ubehag og går fram i hundens eget tempo. Man respekterer hundens følelser.

Det er disse to metodene (motbetinging og desensitisering) de fleste belønningsbaserte hundetrenere benytter når de jobber med denne typen problematferd.


Skader

Hunder kan også få skader ved bruk av aversive metoder og verktøy. Her er en liste over verstingene.


Press necrose (skrubbsår, spots, hull)

Kvelning

Kutt

Hjertestans/problem

Død



Kilder: