Atferd

Hva gjør man med atferdsutfordringer?

I alle tilfeller hvor atferd plutselig endrer seg, eller man får en større endring i atferd som går over til å bli problematisk, så vil det alltid være lurt å ta kontakt med veterinær. Hvis du opplever atferdsutfordringer, så er det viktig at du tar tak i situasjonen og håndterer det.

Ikke bare er det upraktisk å ikke ta tak i det, men det blir også veldig slitsomt for hunden din. Det er også en mulighet for at oppførselen du ser er symptomer som egentlig skyldes sykdom.

Undersøk alltid om det er underliggende medisinske årsaker til atferden, som f.eks skader, smerter, betennelser eller andre medisinske diagnoser. Smerte og ubehag, fører veldig ofte til atferdsendring - og glemmes av mange.


Differensialdiagnoser

En diffrensialdiagnose er bare et fancy ord for alle andre ting som kan forårsake likende atferdsmønster som en bestemt diagnose eller atferdsproblematikk.

Før man begynner behandling av atferd, uansett hva, og før man sette inn tiltak - så er det viktig å være sikker på at hunden er frisk og at den virkelig har den type problematferd eller diagnose man antar.

Derfor bør man sjekke at hunden er frisk (som nevnt, ved veterinærbesøk), og være sikker på at hunden faktisk har den diagnosen eller det atferdsproblemet man tror den har. Å stille diagnoser på hunder kan ofte være vanskelig, og ganske sammensatt. Atferd er komplisert, og ikke noe man skal ta lett på. Det handler om å finne kilden til problemet, også sette inn tiltak med hensyn til dette.

Det finnes selvsagt noen tiltak som vil være ganske generelle for problemstillinger som minner om hverandre, men om hunden jager mus og rotter når man er ute av huset, så er det ikke så rart at inventar blir ødelagt. Da er det ikke seperasjonsangst som er problemet, men musene og rottene! Første prioritet er å ta en veterinærundersøkelse og filme hunden alene hjemme.


Om du ikke vet hvordan du skal håndtere utfordringene, og ikke vet 100% sikkert hva som forårsaker atferden - oppsøk profesjonell hjelp!


Hva er "problematferd"?

Det finnes en rekke vanlige atferdsproblemer hos hund. Aggresjon, frykt og fobier, separasjonsangst og for høyt aktivitetsnivå er blant de mest vanlige.

Overdreven bjeffing, hunder som ødelegger og hunder som ikke er stuerene er også relativt vanlig. Men dette kan også være symtomer underliggende problemer men grunn i det som vi nevnte ovenfor.

En rekke studier på problematferd tyder på at aggresjon mot folk er det mest vanlige atferdsproblemet det blir søkt hjelp for. Første bud når det gjelder atferdsproblemer er alltid å kartlegge. I kartleggingsprosessen er det er viktig å huske at det er fullt mulig å ha mer enn et problem av gangen.


Problematferd - Oppsummert i korte trekk

Å eie en hund med utfordrende atferd er veldig krevende. Og om man skal drive med atferdsmodifisering er dette tidskrevende, møysommelig og veldig sammensatt. De som eier slike hunder skal ikke ha dårlig samvittighet for noe de i stor grad ikke er skyldig i. Men for all del, ta tak i det og oppsøk hjelp.

Når det kommer til trening, behandling og tiltak - så er det stort sett en fordel å spille på flere strenger samtidig. Samtidig som man jobber målrettet med motbetinging og desentisering, kan også andre metoder og tiltak iversksettes samtidig.

Kartlegging av problemet er en svært viktig del av arbeidet med atferdsproblemer. Det handler om å finne kilden til problemet, også sette inn tiltak med hensyn til dette. Ikke minst, så skal man være nøye med å evaluere tiltakene fortløpende, justere og kartlegge resultatene. Alle hunder er forskjellige, så man må ofte regne med individuelle tilpasninger til hver enkelt hund. I noen tilfeller så må man prøve seg fram for å finne ut hvilke tiltak som fungerer, samtidig som man ikke gjør mer skade med feil tiltak!

Skal man gi råd til noen som trener en "problemhund", så bør man ha ganske god greie på det man uttaler seg om og trå forsiktig. Det er essensielt at man tar stilling som om noen risikerer å blir skadet i treningen, om det man foreslår er forankret i god kartlegging og metoder man vet med sikkerhet fungerer og om det er riktig å sette i gang så omfattende arbeid hvis sannsynligheten for å lykkes er liten.

Det er viktig å være sitt ansvar bevisst når man skaffer seg hund, slik at en ikke gir opp når ting ikke blir helt slik man hadde tenkt. Samtidig må det være tillatt å si at nok er nok. Også eierens velferd bør være en faktor i denne sammenheng.

Atferd eller bakenforliggende følelser?

Det er viktig å skille mellom atferd, og de faktiske bakenforliggende følelsene som utløser denne atferden. Det egentlige problemet:

Følelser = ikke viljestyrt

Atferd = viljestyrt

Man må derfor skille mellom ikke-viljestyrt respons (stress) og viljestyrt respons, når man skal ta tak i atferdsproblemer.

Alle problemer som grunner i høyt stress (da også frykt), og er uønsket/overdreven, er gjerne det vi definerer som atferdsproblemer.

Hva er definisjonen på problematferd?

Blant hundetrenere, så er det ikke alltid lett å finne en konkret og enkel definisjon på problematferd. Også i litteratur og forskning er det noe varierende svar på dette, men det finnes noen tydelige "kjøreregler" man skal se på når man definerer slik problematferd.

I litteraturen, så er det spesielt to kategorier for atferd man skiller mellom (Overall 1997; Hallgren 2001):


  1. Overdreven atferd

Dette består av normal hundeatferd, men i overdreven grad. Dette kan være hopping, overdreven bjeffing, tyggig og destruering, problemer knytt til å være alene, graving i hagen og likenende.

  1. Unormal atferd

Denne typen atferd regnes som a-typisk hundeatferd, altså noe som ikke er normalt for hunder. Det kan være overdreven redsel, stereotyper og ulike former for aggressiv atferd uten forvarsel -eller eskalering.

Aggresjon - et atferdsproblem?

Det er et konsensus om at aggresjon ikke nødvendigvis er et atferdigproblem, fordi det er veldig avhengig av situasjonsen det vises i. Med dette kan man si at aggresjon kan vøre et problem i noen situasjoner, men i andre situasjoner er det ikke det. En hund som handler på averge, beskytter sin hundeeier eller angiper en overfallsmann blir som oftest ikke definert som en "problemhund", fordi den forhindrer skade. Men en hund som derimot angriper alt og alle, og ikke kan skiller mellom venner og fiendes anses som å ha et atferdsproblem.

Det er ikke atferden i seg selv som da er unormal, men evnen til å tilpasse og eksalere i forhold til situasjonen.
(Overall, 1997; Hallgren, 2001; Casey et al, 2014; Dubé et a,l 2020)

Frykt - som kilde til atferdsutfordringer

Frykt er ansett som den absolutt vanligste underliggende årsaken til atferdsutfordringer. Men likt som med aggressjon, så er fryktreaksjoner som et problem definert av situasjonen. Redsel er et grunnleggende instinkt for å overleve, men det er når hundene blir redd og vi som mennekser finner det upraktisk, at frykt defineres som et atferdsproblem.

Spesielt fryktaggresjon eller overdreven redsel i situasjoner som er hyppig i hundens omgivelser, blir sett på som et atferdsproblem. Her har man tradisjonelt i litteratur og forskning valgt å dele atferdsproblemer i tre ulike kategorier:

  1. Gemyttproblemer

  2. Atferdsproblemer

  3. Trenings/lydighetsproblemer

Sistenevne kategori, kan egentlig ikke defineres som et atferdsproblem og har blitt tilbakevist i moderne littereatur. Det har sin natrurlige forklaring, fordi dette er det man oppfatter som hunder med manglende "oppdragelse" og som er ulydige - og i moderne hundetrening vet vi at dette har sin årsak i at vi som hundeeiere ikke har gjort jobben vår godt nok. De to andre kategoriene, derimot, omfatter hunder som utviser såkalt unormal atferd, eller har en problematisk reasjon i det man anser som normal sosial omgang.

Så hva er egnetlig normal - og unormal atferd?

Å vite hva som er normal eller unormal atferd er vanskelig - og veldig komplekst. Det er ikke slik at "unormal" atferd berettiger avliving. Men unormal atferd, når vi snakker om hundeatferd og atferdsmodifikasjon, defineres som; atferd som er ute av proposjoner, eller som oppstår i situasjoner hvor den er upassende.

Det er derfor slik at de fleste vanlige atferdsproblemer er situasjonsavhengig, fordi man i teorien kan eliminere det ved situasjonen som får fram den problematiske atferden hos hunden - og på den måten aldri se problemet igjen. Problemet oppstår når man ikke har mulighet til å endre eller fjerne de utløsene elementene av situasjonen!


Det er som oftest hundens eier som definerer et atferdsproblem. Men det kan også være slik at det er omgivelsen, ikke eieren, som opplever et atferdsproblem hos hunden.


Et eksempel på dette kan være forbudet mot "farlige hunder", hvor det primært er samfunnet, ikke hundenes eiere som opplever fare for et atferdsproblem. Det kan også være slik at instruktører og andre kan oppdage tidlige tegn på at et atferdsproblem er under utvikling. I mange tilfeller vil det i så fall være riktig å gjøre hundeeieren oppmerksom på dette slik at en eventuelt kan sette i gang forebygging. En skal imidlertid passe seg for å definere problemer for andre. For eksempel vil noen hundeeiere oppleve det som et betydelig atferdsproblem at hunden knurrer i matfatet, mens andre bare trekker på skuldrene og lar hunden spise i fred.

Ulike hundeeiere har ulike forventninger til hunden og hundeholdet, og dette må tas hensyn til når en definerer problematferd. Samtidig er det viktig å ha klart for øyet at hunder er hunder, og at det i visse tilfeller kan stilles forventninger til hunder som kan tenkes å gå utover hundens velferd, ikke være naturlig for hunden eller som det er vanskelig for en hund å innfri.


Viktigst: Hva er årsaken til problematferd?

Først og fremst er det er viktig å stille seg spørsmål om hva som er den virkelige årsaken til at atferden oppstår.

I denne sammenheng er det viktig å påpeke at man må skille mellom atferd, og de bakenforliggende følelsene som faktisk utløser denne atferden. Atferden er som oftest bare et symptom på det underliggende problemet.

Det vil si at vi skiller mellom det vi kaller viljestyrt respons, og det vi kaller ikke-viljestyrt respons.

Stress

Stress er et vidt begrep, og omfavner mye. Stress kommer fra følelser og det autonome nervesystemet (ikke-viljestyrt) i alle pattedyr (inkludert oss mennesker), og når dette nervesenteret trigges, trigger vi den delen av det autonome nervesystemet som vi kaller det sympatiske nervesystem. Som stimulerer adrenalin, hjerterytmen øker og etterhvert gjør at binyrene produserer kortisol, også kjent som stresshormon.

Stress defineres som:

De fysiologiske, mentale og atferdsmessige prosessene som skjer med kroppen, når den er i en situasjon der den må meste en mental eller fysisk utfordring.

Alt som trigger stress, kalles for en stressor. Altså, all form for stimulus (eller en hendelse) som fører til stress. Det kan være en lang, lang rekke forskjellige ting og variere fra hund til hund.

Dette trigger da den velkjente "fight-flight-eller freeze responsen" (instinktivt stress).


Selyes stressmodell

Ifølge Selyes stressmodell GAS (General Adaptation Syndrome, 1936), går kroppen gjennom tre faser i reaksjon på stress:


  1. Den første, alarmfasen, er en kort periode med aktivering for å hanskes med den stressende hendelsen («fight or flight»).

  2. I neste fase, motstand eller tilpasning, inntar kroppen en viss grad av aktivering for å tåle langvarig stress. Hvis dette pågår over lang tid uten mulighet til god hvile, har dette negative følger – man føler seg blant annet sliten, konsentrasjonen blir svekket, og opplevelse av livskvalitet blir redusert.

  3. I tredje fase, utmattelse, er ressursene oppbrukt, og utmattelse, sykdom og i verste fall kollaps inntrer.

Hva gjør man med stress?

Hundetrening generelt, og atferdsmodifisiering er to vidt forskjellige ting. Så der man generelt kan jobbe med å trene inn en øvelse (viljestyrt respons), så kan ikke dette nødvendigvis gjøres med atferdsproblemer.

I atferdsmodifisering og arbeid med stress (som er grunnlaget til atferdtproblemer i det aller, aller fleste tilfeller), så gjelder disse tre følgende kjørereglene - rent overordnet:


  1. Fjern hunden fra / skap avstand til det som skaper stress.

  2. Gi hunden trøst, hvis den søker det. Vær en trygg og støttende venn.

  3. Aldri straff en stresset hund. F.eks. rykking i båndet, å si hardt nei. Det vil kun øke stresset, og er en sikker vei til frykt og aggresjon.


Er problemet selve atferden:

Ja da kan vi trene som vi vanligvis ville trent en hund. Vi belønner rett atferd, og ignorerer eller forhindrer "feil" atferd. Dette er det vi tradisjonelt kaller trening og oppdragelse.


Er problemet de bakenforliggende følelsene:

Da har vi et atferdsproblem som følge av stress og følelser (ikke-viljestyrt). Da bruker vi systematisk desentivisering og/eller motbetinging. Dette kaller vi i motsetning til trening for behandling og terapi.



Andre ting som forårsaker "problematferd"

Å eie en hund med utfordrende atferd er veldig krevende. Spesielt når det er utbredt at man blir møtt med tanker om at det skyldes manglende "lederskap". Dette med lederskap er helt feil! Det kan du lese mer om her, her, her og her. I tillegg til i litteraturen i listen nedenfor.

Og om man skal drive med atferdsmodifisering er dette tidskrevende, møysommelig og veldig sammensatt. De som eier slike hunder skal ikke ha dårlig samvittighet for noe de i stor grad ikke er skyldig i. Men for all del, ta tak i det og oppsøk hjelp.

Om hundeiere møtes med at de har gjort noe feil i oppdragelsen, eller er dårligere ledere, så er det ikke rart at de blir rådløse, gir opp og at problemene kanskje ikke blir bedre.

I tillegg kommer forklaringer som at hunden utagerer fordi eieren strammer båndet når de vanskelige situasjonene oppstår. I denne sammenheng er det viktig å skille mellom utløsende og opprettholdende stimuli.

Det kan være mange årsaker til at en hund utagerer, både mot folk og andre hunder. Mennesker og hunder kan være den utløsende stimulien, men det kan finnes en rekke andre stimuli som kommer utenifra, og det er det vi kaller opprettholdende stimuli.

Det at hundeeierestrammer båndet når de møter det hunden reagerer på kan fort bli en av flere opprettholdende stimuli, men det er vanskelig, om ikke direkte uansvarlig å ikke være føre var når en stor hund kaster seg ut etter noe. En av våre fremste forpliktelser som hundeeiere er at andre ikke blir skadelidende.

Vi kan ofte (men ikke alltid) identifisere grunnen(e) til hundens problematferd. Hvorfor så mange hunder utvikler problemer, er veldig usikkert. Manglende forebygging når hundene er i sosialiseringsperioden (8-14ukers alder) kan i noen tilfeller være årsaken, men dette langt fra den eneste forklaringen.

Manglende miljøtrening hos oppdretter er trolig en annen årsak, da tidlig miljøtrening er viktig for at hundene skal utvikle en normal stressrespons.

En del studier viser at genetikk og avl trolig har en del å si, og man kan se en sammenheng mellom genetisk disponert seperasjonsangst og annen generell frykt - da spesielt for høye lyder (lydvarhet).

Andre vanlige forklaringer, som til dels er innenfor hundeeiers kontroll, er store livsendringer. Det finnes også tilfeller av klassisk betinging, slik at hunden forbinder situasjoner og pplevelser med noe negativt.


All problematferd er ikke menneskeskapt

Det er en utbredt misforståelse at atferdsproblemer utelukkende skyldes eierne. Roger Mugford (1995) viser tall som indikerer at bare ca 4% av atferdsproblemene skyldes hundens eiere. Tilsvarende synspunkter uttrykkes av Karen Overall (Overall, 1997). Den holdningen som skylder alle atferdproblemer på eieren er vanskelig å forklare, siden arv kan være svært styrende for utvikling av atferd.

Oppdretterne av de hundene som utvikler problematferd, kommer kanskje i klem mellom å ta ansvaret for hundens problemer, eller skylde på valpekjøperne. Og de fleste oppdrettere er utvilsomt seriøse, men avl med hunder er ikke en eksakt vitenskap som gir gode hunder. Det er selvfølgelig viktig å bare bruke gode dyr i avl, men det kan likevel fødes individer som utvikler problematferd. Det er derfor ikke slik at det enten er oppdretterens eller valpekjøperens feil hvis noe går gale.

Atferd, eller snarere tilbøyeligheten til å ville utvikle en atferd, er i aller høyeste grad er arvelig. Det er ikke slik at hunden kommer til sine nye eiere som ubeskrevne blad. At atferd er arvelig ser en blant annet på at ulike raser har svært ulik tilbøyelighet til å ville utvikle ulike atferder; åpenbare eksempler er stand hos stående fuglehunder, "eye/gjeting" hos border collie og bjeffing hos enkelte spisshunder. Fordeling av ulike atferdsproblemer er heller ikke helt uavhengig av rase, se f. eks. Bakken & Vangen, 1995, Overall, 1997. Både fryktsomhet og aggresjon har en sterk arvelig komponent (Overall,1997, Serpell, 1995).

De fleste atferdsproblemer skyldes i alle fall bare delvis eiere, og delvis andre ting som arv og erfaringer før de ble levert, samt erfaringer senere som eieren ikke har hatt anledning til å forhindre, eller ikke vært oppmerksom på å forhindre. Det relevante spørsmål er om de fleste andre hunder ville ha utviklet samme problemer hvis de fikk samme behandling og ikke om noen kunne fått hunden til å fungere hvis de gjorde alt riktig.


Kilder


  • Anvendt atferdsanalyse. Teori og praksis. Av Svein Eikeseth og Frode Svartdal (2010), norsk (bokmål). ISBN: 9788205390676

  • Behavior Analysis and Learning: A Biobehavioral Approach. Av W. David Pierce og Carl D. Cheney,(2017), engelsk. ISBN: 9781138898585

  • Behavior Problems of the Dog and Cat. Av Gary M. Landsberg (2012), engelsk. ISBN: 9780702043352

  • Læringspsykologi. Av Frode Svartdal og Magne Arve Flaten (2007), norsk (bokmål). ISBN: 9788241702389

  • Manual of Clinical Behavioral Medicine for Dogs and Cats. Av Karen Overall (2013), engelsk. ISBN: 9780323008907

  • Stress: Concepts, Cognition, Emotion, and Behavior (2016), engelsk, ISBN: 9780128009512

  • The Domestic Dog. Its Evolution, Behavior and Interactions with People. Redigert av James Serpell, (2016), engelsk. ISBN: 9781107699342

  • Why Zebras Don’t Get Ulcers. Av Robert M. Sapolsky (2004) engelsk. ISBN: 9780805073690

  • A Comprehensive Overview on Stress Neurobiology: Basic Concepts and Clinical Implications. Godoy et al. (2018)

  • Glucocorticoids, stress and behaviour consulting. Kayla Fratt & Jackie Maffucci (2018)

  • The legacy of Hans Selye and the origins of stress research Szabo. S. (2012).

  • Stress – Its Effects on Health and Behavior. Mills. D., Karagiannis.C. & Zulch. H. ( 2014).

  • Anxiety Disorders in Dogs (2014)

  • Desensitization and Counterconditioning. When and How (2017)

  • The effects of fear and anxiety on health and lifespan in pet dogs (2010)

  • The Use of Humor in the Counterconditioning of Anger Responses. A Case Study (1973)

  • Using Humor in Systematic Desensitization to Reduce Fear (2001)

  • Clinical behavioral medicine for small animals, Overall, Karen L., Mosby, 1997

  • The toolbox for remodelling your problem dog, Terry Ryan, Howell Book House, New York, 1998

  • Behavior Modification. What it is and how to do it, Martin, G,. Pear,J.; Prentice-Hall Inc, New Jersey, 1978

  • Uppslagsbok i hundpsykologi, Hallgren, A., ICA borförlag, Västerås, 2001

  • The Domesitic Dog, ed. Serpell, J., Cambridge University Press, UK, 1995

  • Behaviour in Dogs; Heritability and breed differences, Bakken, M., Vangen, O., 7th Internatinal Conference on Human Animal Interaction, 1995

  • Arhant, C., Bubna-Littitz, H., Bartels, A., Futschik, A., & Troxler, J. (2010). Behaviour of smaller and larger dogs: Effects of training methods, inconsistency of owner behaviour and level of engagement in activities with the dog Applied Animal Behaviour Science, 123 (3-4), 131-142 DOI: 10.1016/j.applanim.2010.01.003

  • Casey, R., Loftus, B., Bolster, C., Richards, G., & Blackwell, E. (2014). Human directed aggression in domestic dogs (Canis familiaris): Occurrence in different contexts and risk factors Applied Animal Behaviour Science,

  • 152, 52-63 DOI: 10.1016/j.applanim.2013.12.003

  • Dubé, M. B., Asher, L., Würbel, H., Riemer, S., & Melotti, L. (2020). Parallels in the interactive effect of highly sensitive personality and social factors on behaviour problems in dogs and humans. Scientific

  • reports, 10(1), 1-9. https://doi.org/10.1038/s41598-020-62094-9

  • Hiby, E.F., Rooney, N.J., & Bradshaw, J.W.S. (2004). Dog training methods: their use, effectiveness and interaction with behaviour and welfare Animal Welfare (13), 63-69

  • Rooney, N., & Cowan, S. (2011). Training methods and owner–dog interactions: Links with dog behaviour and learning ability Applied

  • Animal Behaviour Science, 132 (3-4), 169-177 DOI: 10.1016/j.applanim.2011.03.007