Lek som forsterker (belønning)

Hører lek til i hundetrening?

Det korte svaret er ja!

Rettere sagt, det handler ikke om man skal leke eller ikke leke. Det handler om å leke RIKTIG - for din hund!

Hunder bruker lek til å utvikle sine medfødte drifter, egenskaper og instinkter. Fra de er valper av har både selskapshunder, brukshunder og ville hunder utviklet egenskaper som bitelyst, gripelyst, jaktdrift, søkslyst og spordrifter allerede som valper.

Fra forskning, så vet vi at spesielt blant ville hunder og hunder som lever i større samlinger, så er leken en sentral læringplattform for det meste i hundens liv. Vi vet også at hunder sosialiserer i stor grad gjennom lek, og at de for det meste kommuniserer gjennom kroppsspråk, subtile signaler og en salgs "sosial dans" av bevegelser. Det meste er i grunn et slags "spill" og i mer eller mindre grad en lek for hunder. Leken, inkludert hundens drifter, kan vi utnytte i hundetrening!

Hvorfor skal vi leke med hunden?

Man trenger ikke å ha store ambisjoner for å ha nytte og glede av å leke med hunden sin. Lek er ikke bare koselig og hyggelig, men det vil bedre kontakten og samarbeidet med hunden din. Lek styrker relasjonen mellom hund og eier.

Gjennom lek, så lærer man også hunden et "spill" og at det er givende for hunden å engasjere se gi deg - uansett hva annet som frister. Dette legger også et godt grunnlag for at hunden f.eks kommer på innkalling (fordi du er gøy), hører på kommandoer når du trenger det (fordi det lønner seg OG er gøy). Dette er nyttig i trening, og i vanskelige situasjoner der du har behov for at hunden hører på deg.

Det kan også være en fin måte å aktivisere hunden på, og det kan igjen også bidra til å redusere stress i hunden.

Videre handler det om å utvikle gode forsterkere som du kan utnytte i din videre trening.

Men husk:


Også er lek med hunden veldig gøy da!

Fordeler med lek


Fra valpen er liten tar vi ganske raskt ansvar for at den lærer adferd som sitt og innkalling, men valper plukker ikke bare opp det vi ønsker at den skal lære av adferd. De lærer også hva som er forsterkende. Hunden lærer altså veldig fort hva den liker, hva som er gøy og hvor dette kommer fra. Dette kan jobbe for oss, eller i mot oss, avhengig av hvor bevisste vi er på dette.

Et eksempel: Hvis du har en hund av jaktrase, og lar denne jakte fritt og løpe etter vilt så har du ganske raskt en hund det er umulig å kontrollere og få kontakt med. I verste fall vil ikke hunden fungere slik du skulle ønske, og det blir vanskelig å la hunden få være løs. Å lete opp og jage fugl er veldig forsterkende for en hund som liker dette.

Men hvis vi fra tidlig stadie fokuserer på at hunden gjør ting sammen med oss, og at det i tilleg lønnser seg og er gøy, så har man et verktøy som kan bli svært nyttig senere i hundens liv. Om vi samtidig bruker tid på å bygge en forsterker, så får vi ytterligere et veldig sterkt verktøy. For å få til dette må vi dog vite litt om forsterkere og hvordan de fungerer.

Leken er et av våre mest verdifulle verktøy! Vi mener at lek ikke bare skal være lek, men skal brukes til å bygge en forsterker, god kontakt med hunden, tillit og derfor også være formålstjenelig.


Hva får man ut av lek med hund?

  • Leken kan brukes for å gjøre omgivelsene mindre spennende. De fleste hunder liker å leke med andre hunder. Hvis du får din hund til å ha det like gøy sammen med deg som med andre hunder blir det lettere å møte andre hunder når du går tur eller når du trener med andre.

  • I leken får hunden høyere intensitet som igjen kan gi økt fokus når du trener vanskeligere deler og momenter.

  • Du bygger opp et samarbeid med din hund.

  • Du bygger bedre kontakt.

  • Man kan bygge en veldig solid forsterker


Leken er derfor et verktøy som du kan utnytte til å trene din hund og justere din hunds egenskaper og atferd.

Hvordan få i gang leken?

Til å begynne med må du prøve forskjellige leker og underveis finne ut hva den liker og hvordan du får den med på leken. Begynn på et sted uten forstyrrelser. Her vil alle vil ha forskjellig utgangspunkt. Noen hunder er med fra starten, mens andre må lære å leke. Det er ikke noe automatikk i at hunder vet hvordan de skal leke med deg, og med ulike leker. Noen hunder må læres å leke, og vi må aktivt bygge interesse for en leke.

Ofte starter bygging av lek i valpealder, og da gjør man jobben enklere for seg selv senere. Men starter man senere, så må man kanskje jobbe litt mer.

Start med å gjøre leke-gjenstanden spennende. Vis den fram, økt stemmen, sprett den på gulvet, dra den langs gulvet og liknende. Vær gjerne litt "hard to get", gjem leken og gjør det spennende.

Alt handler om å trigge grunnleggende drifter i hunden, som f.eks jaktlyst/byttedrift, kamplyst, jagelyst og liknende.

De aller fleste hunder vi i normale, rolige omstendigheter være motivert av mat. For å lokke fram interesse, så kan man f.eks smøre inn en Kong med leverpostei og fylle den lett med godbiter. Når hunden da får den, og begynner å lukte på den, slikke på den også dytte i den. Da spretter det godbiter ut av Kongen, og på den måten belønner vi at hunden interagerer med Kongen! Dette får fort opp interessen for leken, og om man gjør dette noen ganger - så blir Kongen fort veldig kul!

Det finnes også andre måter å få fram interesse på, gjennom mat.

En ordentlig bra lek, er gøy både for hund og eier. Det er et spill der begge er med på leken, og leken er uten konflikt. Man skal derfor være bevisst sitt eget kroppspråk, spesielt om man har en "myk" hund. Noen hunder vil synes det er ubehagelig at vi står over dem, eller at vi leker voldsomt.

For å få skikkelig bra lek, så foretrekker vi at hunden griper hardt, ikke slipper leken, legger vekten bakover og virkelig står imot og inviterer til drakamp. I begynnelsen lar vi hunden vinne med en gang de drar i leken.

Etter dette, så må vi videreutvikle leken, for å holde interessen på topp. Det er også viktig at vi avslutter leken før interessen avtar.

Husk at det ikke er morsomt å spille et spill som du alltid vinner, men det er ikke morsomt om du aldri vinner.

Når vi har i gang litt lek, så prøver vi å være så passiv som mulig, slik at det er hunden som i aller størst grad styrer leken. Vi ønsker heller ikke å være for voldsom for å få den i gang. Målet er at man skal holde fram leken, og hunden flyr i den for å bite i den og leke med den umiddelbart.

Det er også bra å lære hunden at den skal gripe leken direkte på signalet «ja» eller «ta den».

Videre ønsker vi at hunden kommer tilbake med leken om man kaster den fra seg, og får mye ros for dette. IKKE JAG HUNDEN! Da får du bare en hund som stikker av med leken.

Alltid avslutt med å stjele leken før hunden slipper, eller avslutter leken selv.

Baiscs for å få i gang lek er:

  1. Få opp pulsen på hunden. Enten ved å løpe med den, ase den opp eller hva enn som fungerer.

  2. Gjør leken gøy nok. Gjerne gjennom å stimulere jagelyst, fremprovosere ønske om å løpe etter deg/leken ved å holde den igjen og at det blir stor stårhei og lek når hunden går for leken

  3. Tren noe superenkelt og belønn med leke.

  4. Korte økter med fart, lek og intesitivitet. Leken stjeles på slutten

  5. Skap et behov. Det holder ikke bare å få opp aktivitetsnivået. For å få en bra lekeøkt, og treningsøkt for den saks skyld, må hunden ville jobbe og se fram til trening/lek som dagens høydepunkt. Den må like øketene og være villig til å jobbe.

  6. Pauser. Gi tid til å slappe av og "bygge" opp til trening og lek.

  7. Kutt ned på mat/godbiter før trening og lek. Det gjør trening lettere når det sitter langt inne eller når hundens motivasjon er lav.

  8. Klassifiser lekene. Noen har høyere verdi enn andre, og de bør spares og brukes kun til "full fres lek" og når de trengs i trening.

Hva liker hunden DIN?

Vi har flere typer lek og vi kan leke med både leker, kroppen (+stemmen) og godbiter. Noen hunder liker å bli jaget, andre liker å jage. Det er ellers stor forskjell på hvor latent ulike drifter ligger i hunder. Hunder som er avlet for jakt, tjeneste og bruk har gjerne mye byttedrift i form av jaktlyst, som betyr at de ofte er lett å få til å jage, søke, bite og likenende. Vanlige selskapshunder trenger gjerne litt mer hjelp, men har mange av de samme iboende driftene. Vi må bare vekke dem litt mer til livs og være litt mer tålmodig med å lære dem hvordan vi leker.

Alt handler om å finne ut hva DIN hund liker, og hva som får den i gang.

Her er eksempler på ulike typer lek og lekeatferd:


  • Drakamp/kampelek

  • Riste, drepe og buste

  • Bæreleker

  • Jaktlek

  • Å bli jaget

  • Søke


Har du en hund som liker nærkontakt og å hoppe på deg så oppfordrer du til det samme når dere leker sammen.

Skaff deg en lang og myk leke, gjerne en med ekte skinn av sau eller kanin. Eller hva med en sokk full av kjøttboller, eller en gammel kjøkkenklut i en lang snor.

Den beste måten å finne ut hva hunden din liker er å prøve.

Trekk leken langs bakken og hele tiden bort fra hunden så den blir nysgjerrig og du går igang litt jaktlek. Når den griper leken og prøver å trekke får den vinne, gjør den det ikke så stikker du av med leken igjen. Jo mer hunden må jobbe for å få tak i leken, jo mer spennende blir det.

Fordel lekene dine i ulike poser og bytt på hvilke poser du har fremme. Forandring fryder, også når det gjelder hvilke leker du presenterer for hunden.

Etter hvert som vi jobber med hunden vår vil vi også se at mange av arbeidsoppgavene hunden har vil kunne fungere forsterkende og som en lek for hunden. Apport er et eksempel på dette.


Når vet du at leken er bra?

Det finnes forskjellige typer lek. Men som grunnregel kan du si at hvis hunden oppfyller ett av disse tre kriteriene så er leken bra!

Hunden ...

  • jager raskt etter leken

  • griper

  • holder hardt fast


Ulike typer hundeleker kan gi ulikt resulat:


Det finnes mange typer hundeleker å få kjøpt. Det er viktig å finne ut hvilken type hunden din liker. Det går ann å lære en hund å like mange type leker, men det er jo fint å slippe å bruke tid på dette hvis man finner noe hunden har en eller annen grunninteresse for. Da kommer vi også mye raskere frem til hvor vi kan benytte leken til å skape eller forsterke adferd.

Finn leker som åpner for at hunden kan jage den, kaste den, drive drakamp, bite hardt i den og holde fast i den.

Ofte er myke, fuffy leker mer attraktive enn harde knuter.

Tykkelsen på lekene varierer. Tynne fleecefletter gir f.eks bedre grep for noen hunder, men mer tygging hos andre.

Noen føles fyldigere og noen hunder liker leker de kan begrave tennene i. Noen leker er laget med en åpning hvor du kan legge inn en flaske. Denne gir etter når hunden tygger og lager en knaselyd som virker engasjerende for mange.

Bitepølser er vanskelig å holde fast i for noen. Andre elsker de!

Lange leker gir mer fart og engasjement. De skaper mindre konflikt i leken da det blir mer avstand mellom deg og hunden. Mange hunder liker også bedre å jage ting enn å faktisk ta de. Noen hunder elsker kamplek. Noen liker best å få bære leken.

Hvorfor vil ikke hunden leke?

Det kan være flere årsaker til at hundeeier ikke får til å leke med hunden. Noen ganger skyldes det at hundeeier ikke helt har knekket koden for hvordan hunden liker å leke, og da kan noen små justeringer i måten eier leker med hunden på være det som skal til for at det løsner. Andre ganger kan det hjelpe å bytte til en annen type leke. Noen hunder leker fint hjemme, men sliter med å leke i andre miljøer, som f.eks. utendørs, på hundeklubben eller på kurs. I slike tilfeller kan det være at det er ting i miljøet som oppleves som mer spennende enn å leke, men det kan også være et tegn på at hunden er for stresset til å kunne leke i akkurat den situasjonen.


Mulige grunner til at hunden ikke vil leke


Alt er enkelt så lenge hunden forstår reglene og blir med på leken. Men mange hunder, og kanskje spesielt voksne hunder som ikke har blitt preget på lek fra starten av, kan ikke nødvendigvis spillereglene fra første stund og er like motiverte. Som med all annen trening, så må også lek generaliseres. Om vi går for fort fram i leken, så må vi gå tilbake i innlæring og "feilsøke".


Vi (mennesker) leker feil

I de aller fleste tilfeller hvor vi har sett at leken ikke har fungert, så har dette grunnet i at hundeeiere ikke har forstått hvordan man skal leke eller at man har lagt feile premisser for leken. Om man f.eks ikke har jobbet med slipp på passivitet og slipp generelt, så oppstår det gjerne en konfliktsituasjon.


Mat som interessevekker

Hvis hunden ikke bryr seg om leken i stille og enkle omgivelser så må du se om du finner noe annet hunden faktisk vil ha. Mange liker mat. Da kan du øke lekens verdi ved å gi hunden en godbit når den viser leken interesse. I begynnelsen gir du kanskje godbit bare for at hunden snuser på leken, men dette blir raskt en lek i seg selv og hunden vil dytte leken med snuten for å få godbit. Når du får flere repitisjoner etter hverandre og hunden skjønner opplegget krever du mer og mer frem til hunden biter på leken og tilslutt kan leke med den. Så får du gå ut og fortsette i forskjellige miljøer som forklart ovenfor. Hvis du har en hund som hverken liker leker eller mat så kan du lese deg opp på deprivering.


Forstyrrende omgivelser

Mange hunder blir veldig forstyrret når det skjer ting i omgivelsene. Hovedårsaken til dette er at mange hunder ikke har erfaring med å gjøre ting med eieren, noen ikke i det hele tatt, og hos andre er det ikke generalisert nok. Det er jo ikke sånn at hundene skal få velge om de vil ha kontakt med oss, eller ikke. Det er alltid en vurdering om vi må gå litt tilbake for å kvalitetssikre de forrige stegene på progressjonsstigen vår, men noen ganger er det kanskje mer testing enn manglende evner hos hunden.

Hunden skal engasjere seg i leken tross forstyrrelsene og her ligger det mye læringsverdi og muligheter. Det er dette vi må overvinne og på denne måten kan du faktisk leke deg til kontroll. Husk at når oppgaven er vanskelig må du gjøre miljøet lettere, og motsatt. Derfor kan det være lurt å begrense hundens valgmuligheter i nye miljø ved å ha den i bånd.


Alle hunden kan leke (det er vi 99% sikker på)

Vi har møtt noen få hunder som det har vært veldig vanskelig å få i lek, men vi har enda ikke møtt en eneste hund som overhodet ikke vil leke etter litt innsats fra eiers side.

Det finnes helt sikkert et fåtalls hunder som ikke vil leke, så vi skal ikke påstå at de ikke finnes. Men det anser vi som unormal atferdt fra en hund.

Lek er nemlig atferd, så det kan alltid læres/trenes på - som all annen valgfri atferd en hund tilbyr. Dessuten er lek insitinktivt og en naturlig del av det sosiale spekteret til en hund, i tillegg til at alle hunder har grunnleggende drifter og instinkter iboende.

Ved å trene på å leke, så vil både vi og hunden bli bedre på det (forutsatt at vi gjør det riktig, selvsagt). Det er imidlertid ikke alltid så greit for eier å vite hvordan man skal gå frem for å få til å leke med hunden, og da kan det være greit å få hjelp av en instruktør.

Verdien til leken din øker hver gang hunden får tilgang på noe den vil ha hvis den leker med deg først. Leken blir nøkkelen til alt som er gøy.

Husk at en "forsterker" er alt som brukes til å følge opp en atferd, fungerer som en belønning og som øker sannsynligheten for at atferden skjer igjen. Det er effekten av belønningen som avgjør om det er en forsterker.

Ikke la hunden få ligge å tygge på den leken du ønsker å bygge som en forsterker. Den kommer kun fram ved lek og som belønning, og skal ikke være noe hunden ellers får lov til å drasse rundt på som den vil!

Videreutvikling av lek og forsterker

Etter hvert som hunden forstår hva den skal gjøre utfordrer vi den gjerne mer. Gjerne med godbit i hånden.

Mange hunder slutter å leke når godbiten kommer frem. Vi passer på så hunden ikke får tak i godbiten, mens vi fortsatt inviterer til lek. Når hunden gir opp å få tak i godbiten, men heller blir med på leken sier vi «takk/slipp» (hunden skal slippe leken) og gir hunden godbiten.

Dette utvikler vi videre slik at hunden klarer å fortsette leken mens vi frister med godbiten foran nesen på hunden, «mister» godbiter på bakken, eller mens det står en matskål på gulvet. Vi fortsetter å utfordre med hva som helst, bare det er litt anderledes, for å lære hunden at uansett hva som skjer så skal du bare holde fast og drar.

Når hunden ikke lengre føler seg distrahert av godbiter, kan det være lurt å introdusere andre forstyrrelser. Inviter til lek før hunden får komme ut gjennom inngangsdøren, før den får leke med andre hunder, før den får maten sin, før den får slippe løs i skogen og så videre. Prøv å tenke på når hunden har forventninger om å gjøre noe annet, og inviter til lek i de situasjonene. Du trenger ikke leke veldig lenge. Hunden skal bare vise at den klarer å raskt skifte fokus og engasjere seg.

Leken som dressurverktøy

Evnen til å skifte fokus fra en ting til for eksempel lek er avgjørende for om du får hunden din til å høre på deg i vanskelige situasjoner. Det er effektivt å bruke lek i en slik sammenheng fordi en hund klarer ikke engasjere seg i lek samtidig som den får med seg alt som skjer i omgivelsene rundt seg. Når hunden hengir seg til leken har den alt fokus på det. Det er dette vi er ute etter.

Evnen til å skifte fokus er utrolig viktig for å få jaktdressur, og kontroll og fokus i tjenestehuder til å fungere. Hundene skal skifte fokus i mange sammenhenger, for eksempel når fuglene går opp skal hunden bremse og ikke jage. I søksarbeid skal hunden søke, ta direksjoner, avbryte søket og flytte til et nytt rom og mye annet. I sporet skal vi ikke la oss distrahere av andre spor. I drevet skal hunden kunne avbryte og komme på innkalling.

Når leken har fått tilstrekkelig verdi kan leken brukes som påvirker og forsterker i sporarbeidet. Innlæringen av arbeidsmåte på sporet blir kjempeenkel og du kan også bruke den som belønning underveis og i slutten av sporet.

Leken kan brukes til å lære inn øvelser som innkalling og sitt. Med en god forsterker er det også lett å trene inn raske responser på disse kommandoene. Leken utvikler samarbeidet og kontakten med hunden.

Kilder:

  • Zsuzsánna Horváth, Antal Dóka, Ádám Miklósi, Affiliative and disciplinary behavior of human handlers during play with their dog affects cortisol concentrations in opposite directions, Hormones and Behavior, Volume 54, Issue 1, 2008, Pages 107-114, ISSN 0018-506X, http://dx.doi.org/10.1016/j.yhbeh.2008.02.002.

  • Matthew D. Shiverdecker, Patricia A. Schiml, Michael B. Hennessy, Human interaction moderates plasma cortisol and behavioral responses of dogs to shelter housing, Physiology & Behavior, Volume 109, 2013, Pages 75-79, ISSN 0031-9384, http://dx.doi.org/10.1016/j.physbeh.2012.12.002.

  • Læringspsykologi, Svartdal, F. og Flaten, M.A., (1998), ad Notam Gyldendal, Oslo

  • Ekstinksjon etter intermitterende forsterkning: Hva vet vi i dag?, Svartdal, F. , s.3-14, Diskriminanten nr. 3, 2001

  • Psychology of learning and behavior, Schwartz, B., Robbins, S.J., (1995), W.W.Norton & Co, New York

  • Positiv og negativ forsterkning, Egtvedt, M.,s.40-43,Canis Nr. 1/00

  • Hiby, Elly & Rooney, Nicola & Bradshaw, J. (2004). Dog training methods: Their use, effectiveness and interaction with behaviour and welfare. Animal Welfare. 13. 63-69..

  • Vieira de Castro, Ana & Araújo, Ângelo & Fonseca, André & Olsson, Anna. (2021). Improving dog training methods: Efficacy and efficiency of reward and mixed training methods. PLOS ONE. 16. e0247321. 10.1371/journal.pone.0247321.

  • Lazarowski, Lucia & Rogers, Bart & Krichbaum, Sarah & Haney, Pamela & Smith, Jordan & Waggoner, L.. (2021). Validation of a Behavior Test for Predicting Puppies' Suitability as Detection Dogs. Animals. 11. 10.3390/ani11040993.

  • Gilchrist, Rachel & Gunter, Lisa & Anderson, Samantha & Wynne, Clive. (2021). The click is not the trick: the efficacy of clickers and other reinforcement methods in training naïve dogs to perform new tasks. PeerJ. 9. e10881. 10.7717/peerj.10881.

  • Foraita, Maike & Howell, Tiffani & Bennett, Pauleen. (2021). Environmental influences on development of executive functions in dogs. Animal Cognition. 10.1007/s10071-021-01489-1.

  • Matthew, Esther & Relton, Claire. (2021). Training methodology for canine scent detection of a critically endangered lagomorph: a conservation case study. Journal of Vertebrate Biology. 69. 10.25225/jvb.20092.

  • Stevens, Jeffrey & Wolff, London & Bosworth, Megan & Morstad, Jill. (2021). Dog and owner characteristics predict training success. Animal Cognition. 24. 10.1007/s10071-020-01458-0.

  • Dinwoodie, Ian & Zottola, Vivian & Dodman, Nicholas. (2021). An investigation into the effectiveness of various professionals and behavior modification programs, with or without medication, for the treatment of canine aggression. Journal of Veterinary Behavior. 10.1016/j.jveb.2021.02.002.

  • Serpell, James. (1996). Evidence for an association between pet behavior and owner attachment levels. Applied Animal Behaviour Science - APPL ANIM BEHAV SCI. 47. 49-60. 10.1016/0168-1591(95)01010-6.

  • Hennessy, Michael & Williams, Michael & Miller, Deborah & Douglas, Chet & Voith, Victoria. (1998). Influence of male and female petters on plasma cortisol and behaviour: Can human interaction reduce the stress of dogs in a public animal shelter?. Applied Animal Behaviour Science - APPL ANIM BEHAV SCI. 61. 63-77. 10.1016/S0168-1591(98)00179-8.

  • Clark, Gail & Boyer, William. (1993). The Effects of Dog Obedience Training and Behavioral-Counseling Upon the Human Canine Relationship. Applied Animal Behaviour Science. 37. 147–159. 10.1016/0168-1591(93)90107-Z.

  • Adams, G.J. & Johnson, K.G.. (1994). Sleep, work, and the effects of shift work in drug detector dogs Canis familiaris. Applied Animal Behaviour Science. 41. 115–126. 10.1016/0168-1591(94)90056-6.

  • Hubrecht, Robert. (1993). A comparison of social and environmental enrichment methods for laboratory housed dogs. Applied Animal Behaviour Science - APPL ANIM BEHAV SCI. 37. 345-361. 10.1016/0168-1591(93)90123-7.